sâmbătă, 19 septembrie 2009

KITARO - muzica de simbata seara

7 comentarii:

  1. Multam fain de acest moment muzical cu Kitaro. Ciudat [sau shameful pentru mine] este ca, desi prima data l-am ascultat prin '96, actualmente chiar avand si vreo doua albume de-ale lui in colectia de mp3-uri (am mai strans si eu cate un Isao Tomita, JM Jarre sau Kitaro, ca imi plac, desi nu is fan al muzichiei electronice), niciodata pana in momentul acesta nu ii vazusem figura. Si acuma, ma asteptam mai degraba la vreun mos cu ochelari fund-de-sifon si cu un zambet jovial, decat la un d'Artagnan al florii de cires.

    RăspundețiȘtergere
  2. ..frumos scris, domnul Cristake,KITARO ar fi placut surprins de asa metafora.O seara placuta.

    RăspundețiȘtergere
  3. Kitaro - scurta biografie

    Partea 1

    De mult timp recunoscut a fi cel mai apreciat artist din orient, Kitaro si-a promovat intotdeauna muzica sa pina dincolo de hotarele Japoniei. In calitate de compozitor, interpret si specialist in sintetizatoare, el a cistigat audienta a milioane de oameni de pe fiecare continent cu imprimarile sale interstelare. Prezenta sa in public a fost intotdeauna legata de traditiile si mistica culturii in care a fost crescut. Muzica lui Kitaro nu se incadreaza si nu are corespondenta cu ceea ce s-ar putea numi un stil muzical. Probabil este adevarat ceea ce spunea cindva un scriitor:”Sinceritatea si consistenta este ceea ce le da oamenilor incredere.” Adica aceasta este calitatea principala a muzicii sale, fapt care a facut ca aceasta sa se situeze in fata muzicii moderne in genereal sau dupa cum sugera altcineva:”compozitiile sale ne inconjoara cu o adevarata lume sonore, un univers format din mii de imagini, pline de gingasie si farmec.

    Incepind din perioada anilor 70, muzica lui Kitaro devine o reflectare a unei constiinte care ilustreaza interesul artistului fata de natura si ocrotirea planetei ca habitat al umanitatii. “Natura ma inspira, spune Kitaro, Pentru mine, anumite melodii sunt asemenea norilor, iar altele sunt asemenea apei.” Frumusetea naturii a fost o partea importanta a copilariei lui Kitaro. Este nascut in anul 1954 in mijlocul unei familii de religie buddhist-shintoiste iin localitatea Toyobashi situata in centru Japoniei. A crescut intr-o oarecare izolare deoarece membrii familiei sale se ocupau cu agricultura pt a se intretine. Perioada petrecuta alaturi de ei in zona rurala I-a oferit lui kitaro sentimentul de simplitate si maretie a naturii. Acesta va sta la baza intreegii sale creatii ulterioare. “Am gasit un loc in natura, cind eram f tinar, isi aminteste Kitaro, iar dpv spiritual eu am fost intotdeauna universal in conceptii>” Kiatro s-a apropiat de muzica mult mai tirziu, in perioada studentiei cind a descoperit chitara electrica. Autodidact fiind, el s-a indragostit de ritmul si bluzul american spunind ca:”imi place mult muzica clasica, care este pt mine asemenea picturilor, iar rock-ul inseamna putere si energie. “Avind muzica putem simti intregul univers.

    Cu ajutorul unor colegi de liceu, Kitaro a format mai intii un grup numit albatross in care el si-a prezentat citeva poezii pe fond muzical.”La vremea aceea, imi placea sa scriu despre relatia mea cu natura, ca modalitate de a intelege locul omului in sistemul tuturor lucrurilor. La inceputul anilor 70 , Kitaro va descoperi alaturi de Kitara, claviaturile electronice. El va imprima si va cimnta in cadrul formatiei Far East family Band devenind un fel de ucenic. Se spune ca atunci cind unul din membrii grupului pleca din cind in cind intr-o excursie, Kitaro ii lua instrumentele si incepea sa cinte invatind de unul singur. “In acea perioada, isi aminteste Kitaro, am inceput sa umblu la sintetizatoare si am reusit sa generez o intreaga gama de sunete ce formau un fel de muzica impresionista pe care o voi compune cu adevarat ceva mai tirziu>”

    In anul 1972 Kitaro a calatorit in Europa si in timpul unei sesiuni de inregistrari cu Far East Family band l-a intilnit pe specialistul in sintetizatoare si co-fondator al grupului Tangerine Dream, Klaus Schulze. El l-a ascultat si l-a urmarit cu atentie fiind complet absorbit de muzica sa si a notat faptul ca:”Am fost realmente fascinat , pur si simplu nu puteam sa mai plec de linga el, vazindu-l cum cinta la sintetizator. Muzica sa te absoarbe. Dupa ce m-am intors in japonia, am inceput sa-mi pun in aplicare propriile mele idei.”

    RăspundețiȘtergere
  4. Kitaro - scurta biografie

    Partea 2

    Din 1978 pina in prezent Kitaro a compus peste 50 de albume din care cel putin 5 sunt coloane sonore pt filmele Millennia, animatie SF pt copii, Silk Road, drumul matasii, documentar in 12 parti si Heaven and Earth, Paradis si Pamint, pt filmul lui Oliver Stone, o saga a unei familii vietnameze in perioada grea a razboiiului si foametei. Intilnirea cu Klaus Schulze a schimbat intreaga viata a lui Kitaro dar mai ales stilul muzical. De atunci el nu mai asculta muzica altor compozitori ci se concentreaza in finisarea si definirea muncii sale cu ajutorul sintetizatoarelor. :”Imi aduc aminte cind am creat acel sunet de valuri pt prima data, spune Kitaro. Ma jucam cu manetele si butoanele de efecte speciale in timp ce ascultam la casti rezultatul sonor si la un moment dat am sintetizat valuri cu diferite intensitati prin simpla deplasare a unei manete de la stinga la dreapta. Puteam crea impresia unui ocean sau o scena intreaga, o faleza pe timp de iarna, sau o plaja in miez de vara.”

    Toata lumea era fascinata de muzica lui Kitaro. Criticii de arta au denumit muzica drept o muzica mentala sau picturi sonore, Kitaro spunind ca:”Ei au intrat intr-o mare incurcatura, deoarece vroiau sa ma incadreze intr-o categorie. Eu sunt un muzician al noii culturi. In trecut Japonia si societatea erau f diverse, aproape perfecte, dar in prezent, toate lucrurile in aceasta tara au luat o intorsatura prin care se doreste o completare cu traditiile vestice. As vrea foarte mult sa le reamintesc japonezilor de acest trecut si de vechile traditii cind fiecare individ stia sa-si cistige independent piinea si cele necesare vietii. Si cred ca fac aceasta prin muzica mea.”

    Atunci cind Kitaro lucreaza pe sistemele sale acustice cu 32 de cai digitale in studioul propriu, el tine ferestrele deschise pt a capta ciripitul pasarelelor, vintul si apa care isi vor gasi singure locul corect in muzica sa. Atunci cind nu inregistreaza, Kitaro joaca football sau merge la calarie. Lui ii place deasemenea sa construiasca si sa proiecteze artificii, de altfel este chiar licentiat in acest domeniu. Un tub mare de mambus este umplut cu pulbere si apoi e rasucit pe o fringhie. Orientate spre cer, artificiile sale pot atinge inaltimi considerabile, iar tubul trebuie tinut in mina cu mare grija. El spera ca intr-o buna zi va include efecte pirotehnice in concertele sale.

    In Japonia, Kitaro este considerat o celebritate avind reputatia de a inchega muzica veche cu cea moderna. “Eu le ofer oamenilor multa intimitate prin muzica mea, spune Kitaro. Si ei imi ofera la rindul lor intimitate in viata mea. Pot sa vin si sa plec fara sa simt ca m-as plictisi. Imi place sa traiesc viata din plin dar cred ca unii oameni vor sa ma vada asemenea unui guru sezind pe un munte in pozitie de lotus privind asupra lumii. “ Timp de multi ani, Kitaro era recunoscut numai intr-un grup restrins si devotat in SUA prin albumele importate din japonia si Europa. In 1985 acea audienta s-a largit considerabil cind Geffen Records a editat simultan 6 din albumele sale: Asia, Astral Voyage, From the fool moon story, Millennia , India si Silver Cloud. Cel de-al 7-lea , Towards the west a fost editat la scurta vreme dupa aceea. Fiecare din albumele sale se dezvolta in jurul unei teme principale sau al unui proiect.

    RăspundețiȘtergere
  5. Kitaro - scurta biografie

    Partea 3-a

    In anul 1980, Kitaro a compus muzica pt drumul matasii documentar in 12 parti despre ruta comerciala a matasii plecind din Europa spre Japonia, documentar care a fost produs de reteaua nationala de televiziune japoneza. Programul a fost atit de bine apreciat incit dupa turnarea primului episod , televiziunea a continuat vreme de 5 ani sa filmeze si sa monteze inca 11 episoade. Muzica lui Kitaro pentru aceste serii a fost mai intii editata pe LP in japonia sub forma de triplu album, dupa care a aparut si in SUA si India. Tema principala din Silk Road este un hit de mare succes primele sale aparitii concertistice.

    In anul 1982, Kitaro a compus muzica pt filmul de desene animate sf Queen Millennia, regina Millennia, un film pt copii iar compact discul aferent aparut sub titlul Millennia este o raritate. Astral trip sau Ten kai este povestea muzicala a unui om in univers, calatoria sa in lumea terestra si in dimensiunile paralele. From the fool moon story , povestea lunii pline este rezultatul creator al lui Kitaro in urma contemplarii unei singure nopti de luna plina. Acea revelatie este reprodusa atit cit s-a putut de bine pe exceptionala colectie numita extrase din povestea lunii pline. Silver Cloud, norul argintiu reprezinta perioada de reimprospatare a energiilor creatoare ale artistului cind s-a retras in zonele rurale ale japoniei. Rezultatul acestei perioada de contemplare a fost albumul Silver Cloud.

    In anul 1984, Kitaro a inregistrat la Shanghai primul album in concert numit Asia, unde a uimit publicul cu solo-ul la baterie. In fiecare an, la fiecare sfirsit de luna plina in perioada lunii August, Kiatro participa la un mare festival , un ritual numit Waidako, cintind la tobe. Acesta se desfasoara la poalele muntelui Fuji, considerat de catre japonezi un munte sacru. Sesiunea dureaza toata noaptea pina dimineata. Cele doua bete ale tobei, enorm de lungi si groase sunt puternic tinute in miinile care vor singera dupa ore in sir de batut. Deseori Kitaro conducea el insusi aceste ceremonii din recunostinta si apreciere adusa muntelui ca gardian spiritual. El se apropie si participa la aceste evenimente in semn de respect fata de natura si nu e o iuntimplare faptul ca el era asociat in aceste ocazii cu membrii unor triburi amerindiene. S-a imprietenit cu ei foarte repede. Waidako este ceea ce el numeste the japonese beast, acel dragon care poate fi auzit de la distante foarte mari.

    In anul 1986, a aparut albumul Tenku care a fost editat in exclusivitate la compania Geffen Records. Tiltul sau inseamna heavenly sky, cerul paradisiac si reflecta deschiderea unui aer ambiental in studioul artistului: o ferma veche de 200 de ani situata in alpii japonezi unde a fost creat acest album. Prima piesa are imprimata la inceput un scincet de copil tema principala se contureaza din imagini si impresii din copilarie. Spre finele anului 1987, compania Geffen a editat The light of the spirit, lumina spiritului co-produs cu marele percutionist Mickey Heart care a fost unul din marii admiratori ai lui Kitaro. Anumite piese au fost realizate in San Francisco, orasul natal al lui Mickey alaturi de un mic grup de instrumentisti precum Pablo Cruise, chitara, David Jenkins, voce, si percutionistul Zakir Hussain. Dpv tematic, albumul The light of the spirit cuprinde si dezvolta viziunea lui Kitaro fata de viata , moarte si renastere, continuindu-si astfel explorarile muzicale incepute pe albumul Tenku. Caseta video produsa si bazata pe muzica albumului The light of the spirit demonstreaza inca o data interesul lui Kitaro in si despre iubirea fata de natura. Spre final cit si la inceputul sau, albumul are o multime de sunete naturale trezind in mintea ascultatorului imaginile unor pasari, zapada, gheata, cristale strabatuta de curcubee de lumina, toate acestea armonizindu-se cu muzica. Ea prezinta totodata ciclurile si ritmurile naturii in fascinante ipostaze.

    RăspundețiȘtergere
  6. Kitaro - scurta biografie

    Ultima parte

    Muzica lui Kitaro aduce idei pline de viata si sentimente deseori uitate sau vise din copilarie, dupa amieze insorite, sau nopti linistite, un rasarit de soare sau ipostazele naturii in ploaie. In perioada turneului in Asia in anul 1984, Kitaro a concertat atit in Taiwan cit si in China. In urma acestor concerte s-a imprimat albumul Asia. In perioada anilor 1984-1985 el a participat la alte 2 mari turnee in Japonia cunoscute sub numele The Yamaha Specials 85 si Hen-Sei Ku. In 1987 el va merge in turneu in SUA unde va sustine 25 de concerte timp de 31 de zile. A cintat in sali arhipline din New York, Chicago, Boston, Los Angeles, Atlanta si deseori I s-a cerut sa adauge concertelor sale din timpul zilei si cite o noapte suplimentara pt a satisface toate cererile. O imprimare live dintr-o astfel de noapte a fost difuzata de statiile radio aferente retelei nationale publice.

    Muzica lui Kitaro este in armonie cu activitatile din viata oamenilor. In Japonia de exemplu, discurile sale sunt ascultate la petreceri iar In SUA si in alte tari ele sunt utilizate la meditatie. Kiatro vorbeste cu multa bucurie despre perioada in care nu era inca interesat de muzica, cind unul din profesrorii lui , un maestru ZEN il numea pe Kitaro, “Setu” ceea ce inseamna punte, sau pod. Acest concept a reprezntat de fapt o conexiune ulterioara ce s-a materializat in muzica sa, care a devenit o punte de legatura intre Est si Vest. Multi dintre cei care l-au ascultat, au fost uimiti de sonoritatea instrumentelor de bambus folosite de Kitaro precum shakuhachi iar elementele sale japoneze sunt punctate astfel incit sa cucereasca nu urechile ci inima ascultatorului.

    Pulsul ritmului in muzica lui Kitaro este fascinant, acesta simtindu-se in multe din melodiile sale. In urma unui concert in SUA, o japoneza a facut urmatoarea remarca foarte interesanta spunind ca :”muzica lui Kitaro o simte asemenea pulsului inimii unui copil nenascut care traieste in corpul femeii gravide, este o stare extraordinara. Multi oameni au scris despre proprietatile terapeutice ale muzicii lui Kiatro iar el a confirmat faptul ca unul din scopurile creatiei sale este acela de a linisti sufletul uman. In acet sens, Kitaro spunea:” razboiaele in aceasta lume nu vin din spatiul extraterestru, oamenii le creaaza, acei oameni care poarta un razboi permanent in ei insisi. Eu vreau sa creez o muzica care sa vindece razboiul din interiorul fiecaruia. Am calatorit peste tot, India, nepal, america, si am fost capabil sa-mi atrag prieteni oriunde. Pacea mea vine de la intelegerea faptului ca eu sunt aproapele oricui atunci cind circul pe strazile din calcutta sau de oriunde din alta parte. Muzica mea are o putere de transformare si ea poate schimba destinul, si stiu asta din propria mea experienta.

    Sufletul lui Kitaro este original si universal in ceea ce priveste creatia sa muzicala, el devenind un maestru al liricii fara cuvinte si a transmis prin muzica sentimente profunde in constiinta americana si europeana. Fara indoiala, popularitatea sa e in crestere. Pe masura ce omenirea patrunde tot mai adinc in noul mileniu, este cit se poate de clar faptul ca muzica va juca intotdeauna un rol foarte important in depasirea barierelor dintre rase si culturi si in mod special muzica lui Kiatro cu puterea ei aducatoare de pace si armonie va avea un rol insemnat. Intr-adevar el este puntea asa cum profetiza cu ani in urma maestrul ZEN.

    Cristi Muresanu, cristim23@yahoo.com

    RăspundețiȘtergere